10 emberből 8 biztosan zsigerből rávágja a címben feltett kérdésre, hogy „Persze, hogy pénzért járunk be dolgozni, mert a számlák, satöbbi..” Azonban ez nem teljesen igaz – igen, még Magyarországon sem. Sőt, vannak szép ellenpéldák rá Magyarországon, hogy a csillagokat leígérik az égről bizonyos pozíciók betöltéséért, amibe belefér a 6 számjegyű fizetés és az irodai jakuzzi is. Ahogy egy különösen szellemes mondás össze is foglalja a lényeget: "ha nyelveket beszélő IT-s vagy, jöhetsz Magyarországra “pénzt nyomtatni”. De azért nézzük meg azt is, amikor nem.
El kell ismerni: munkaerőhiány van!
Öntsünk tiszta vizet a pohárba: bármit is gondolunk, a szépen felfelé ívelő munkaerő-piaci trendek azt mutatják, hogy munkaerőhiány van a legkeresettebb pozíciókban.
Szlovákiában például már elnéző mosollyal szétteszik a kezüket a HR-esek, ha vezető szoftverfejlesztőt keres egy cég, de Magyarországon sem lógnak fürtökben a levadászásra váró IT-sek.
A helyzet akkor sem rózsásabb, ha azt vizsgáljuk meg, hogy egy anyacég, mondjuk egy „második Mercedes” leányvállalata települne be az országba, mert az a helyzet, hogy szinte már nincs szakképzett munkaerő. Dolgozókat kell importálni, emlékezzünk csak az elhíresült ukrán segédmunkások esetére Borsodban.
Közel sem ért még csúcspontjára ez a trend, mert a szegmens legjelentősebben fejlődő iparága, az SSC (Shared Service Center azaz szolgáltató központok, infokommunikációs cégek) rendszerben működő vállalatok a következő években még 25%-os bővülést fognak hozni a piacra. Úgy tűnik, ehhez nincs bődületesen sok képzett munkaerő, de a feltételek ideálisak a bővüléshez kis hazánkban, úgyhogy majd szintet lépnek a fejvadász cégek, vállalati tanácsadók is. Van még egy remek ütőkártya a cégek markában, mindjárt erről is szót fogunk ejteni.
Hol és hogyan helyezkedik el ez a rengeteg cég Budapesten, és számít-e ez egyáltalán?
A bővülés tehát szemmel látható, hiszen ha valaha éreztük volna úgy - nyilván nem, de, ha mégis hallottuk egyszer az utcán -, hogy „Mi a fenének építenek már megint egy nyavalyás irodaépületet, hát kell a hóhé..”, akkor most már színesen el tudjuk képzelni, hogy az infokommunikációs és termelőcégek menedzsertől az ügyfélszolgálaton át a csomagolókig terjedő szövevényes struktúrája megkívánja a megfelelő négyzetmétert.
Össze is szedtünk erről néhány meglepő adatot.
HOL?
Tény 1. Az új irodaházakban 90%-os a kihasználtság 1 éven belül
Tény 2. A legtöbb új iroda már a befejezése előtt bérlőre talál
Tény 3. Az új bérlők több mint 70%-a a piacon már jelen lévő cég,
ráadásul azért, mert bővülnek, növekednek, és ezért költöznek
Tény 4. A favorit a Váci úti irodafolyosó, Vizafogó és a Lágymányosi út
Tény 5. Nem is fukarkodnak, hiszen új építésű A kategóriás irodában
13-15 Euró a négyzetméterenként a bérleti díj
Hozzá kell tenni, hogy az irodapiac Magyarországon, főleg a fővárosra koncetrálódik. Bár vannak SSC-k akik vidéki nagyvárosokat vettek célba - mint Pécs, Debrecen, Szeged -, azonban ez még nem vált tendenciává.
HOGYAN?
Az is tény, hogy ezek a cégek zömében a már vázolt kockafarmos vagy ömlesztett, de közfalak nélküli irodatípusban hisznek. Pontosan tudjuk mindannyian - ha van szerencsénk egy ilyen intézményben dolgozni -, hogy készít ki ez a közkedvelt nyitott iroda formátum az összes individuumával együtt.
Ettől függetlenül a mindennap kis bosszúságokat simán túléljük. Túléljük, hogy bár mindenki bejár dolgozni, senki sincs bent, mert kényelmesebben tárgyal, ötletel az irodán kívül, ezért senkit nem lehet megtalálni, vagy ellenkezőleg: állandóan csöng a telefon és az ember nyakára másznak a kollégák. Nyilván lehetne még napestig sorolni ezeket a jelenségeket.
De mi lenne akkor, ha ezeket nem kellene túlélni? Nem kellene elviselni, hogy a melletted ülő folyton telefonál vagy expedíciót kell folytatnod a meetingpartnereidért? Váltanál, ha a fizetésed ugyanannyi maradna, de jobb körülményeket biztosítanának?
Nagyon is számít: amikor a cég van értünk és nem mi a cégért
A felmérések szerint igen, elmennénk máshova a jobb körülményekért, a nyugodtabb légkörért, a tágasabb irodáért, a jobban szervezett infrastruktúráért vagy egy jobb nevű cég kedvéért. Nem meglepő, hogy a legjobb szakemberek az összes konkurens cégnél legalább egyszer megfordulnak, míg végül valakinek sikerül megfogni őket.
Alapvetően lássuk azt be, hogy a cégnek és a munkavállalónak valahol nem azonosak az érdekei. Míg a cégek a költségcsökkentés oltárán ünneplik az egyterű irodákat, elvárják, hogy maximálisan motiváltak legyenek azok, akik abban dolgoznak, kvázi ott élnek napi 10-12 órát. Munkavállalóként pedig azért annyira nem szeretünk ezekben a hodályokban és kockafarmokban dolgozni, túlélni vagy elviselni a kisebb nagyobb konfliktusokat.
Mit tesznek a cégek - merül fel a kérdés ahhoz, hogy mégis megkaparintsák a legjobb munkaerőt?
Hogy pontosan mit tesznek, azt persze nem tudjuk, de hogy mit kellene tenniük, azt igen: amit egy azonos csajra nyomuló több potenciális kérő tenné, egymásra licitálva udvarolni a bájos kiszemeltnek. Szóval az ingyenes víz automatánál és a kondi bérletnél azért eggyel látványosabb akcióra kell gondolni, mert ezen a szinten már nem is a pénzről van szó, a cafetériáról vagy céges porschéról (na jó, de).
Most, hogy olyan időket élünk, ahol a jó szakemberek bárhova elmehetnek, be kell látni, el is fognak menni.
A sikeres cégek tehát arra is adnak, hogy a szakemberek jól érezzék magukat, például alap, hogy az irodaszék támlája ne álljon az ember hátába.
Fontos a csábító munkáltatói arculat, a stressz mentes környezet, a kompromisszum nélküli irodatér, a megfelelő juttatások, az előléptetések és a továbbképzések, de nagyon fontos tényező a kihívásokkal teli munka, az érdekes projektek.
Összefoglalva
Nem csak a magasabb fizetésért és a pénzért járhatunk be dolgozni, hanem magáért a munkáért, ha (!) vonzó és támogató környezetet biztosít a cég számunkra.
Hogy pontosan milyen ez a környezet, arra rá is fogunk térni a következő posztban. Maradjatok velük!